X
تبلیغات
وبلاگ گروه آموزشی علوم تجربی سروآباد - سناريوي آموزشي(طرح درس)
من شخصاً به داشتن برنامه ي عملياتي براي تدريس اعتقاد دارم ولي معمولاً از سناريو به شكل مرسوم استفاده نمي كنم.در زير يك نمونه سناريوي آموزشي كه خودم طراحي كردم رو آوردم لطفاً با دقت يه نگا بهش بندازين.

بنام خدا سناريوي آموزشي(طرح درس)           تهيه كننده:سيد شعيب مصنفي    مدرك تحصيلي:كارداني علوم تجربي سنوات آموزشي:6 سال      استان كردستان       شهرستان مريوان       روستاي قلعه جي مدرسه ي راهنمايي توحيد             

 

 


نام كتاب:علوم تجربي               پايه ي تحصيلي:سوم راهنمايي        تعداد فراگيران:  8 نفر

عنوان درس :  فراتر از زمين(فصل 5)

موضوع  :  منظومه شمسي صفحات 45 الي 47                  مدت زمان اجرا: 40  دقيقه     

اهداف كلي:

·       آشنايي با منظومه ي شمسي

·        آشنايي با چگونگي پيدايش سيارات

اهداف جزئي(دانشي-عاطفي-مهارتي)

دانش‌ آموز در پايان درس ميتواند:

·       چگونگي پيدايش منظومه ي شمسي را شرح دهد(هدف دانشي)

·       ويژگي سيارات داخلي و خارجي را توضيح دهد(هدف دانشي)

·       اهميت پيدايش منظومه شمسي و سيارات را درك كند(هدف عاطفي)

·       به حكمت و قدرت آفريدگار جهان پي ببرد(هدف عاطفي)

·       مطالبي را در مورد سيارات در رسانه ها جستجو كند(هدف مهارتي)

·        با همكاري گروه خود مطالبي از كتاب هاي ديني درباره ي خلقت دنيا جمع آوري كند(هدف مهارتي)

 

آماده سازي: ( كلاس از قبل باتوجه به امكانات و سطح علمي بچه ها به 2 گروه چهار نفره تقسيم شده است)

·        ارزشيابي از درس جلسه قبل(زمين ساخت ورقه اي)

·       ايجاد انگيزه: با ارائه ي پاورپوينت آماده شده و نمايش اسلايد هاي اوليه و بحث وتبادل نظر گروهي در مورد دانسته هاي قبلي در مورد زمين و منظومه ي شمسي و سپس مطرح كردن سوالاتي در مورد پيدايش زمين وخورشيد.(10 دقيقه)

امكانات ومهارت هاي لازم و وسايل آموزشي

·        گچ و تخته-ويديوپروژكتور يا كامپيوتر دستي(لپ تاپ)-توانايي استفاده از اينترنت-آشنايي با روشهاي جمع آوري اطلاعات از رسانه ها

 تدريس:

به صورت مباحثه ي كلاسي و گروهي (بحث اكتشافي)

با مطرح شدن سوالات پيدايش خورشيد و سيارات،كلاس در دو گروه 4 نفره به بررسي سوالات

مطرح شده در اين مورد پرداخته و نتايج بر روي تخته جمع آوري ميشوند.سپس نظريه ي انفجار بزرگ(big bang) و تشكيل منظومه شمسي به وسيله ي پاورپوينت ارائه مي شود. با كمك بچه ها سيارات را دسته بندي ميكنيم(داخلي و خارجي) در صورت دسترسي به اينترنت در كلاس هر گروه به جمع آوري اطلاعاتي در مورد دسته بندي سيارات ميپردازند(سايت هاي مرجع به بچه ها معرفي مي شوند). سپس به صورت مشاركت كلاسي و با تكيه بر يافته هاي گرو ه ها به بررسي سيارات هر گروه مي پردازيم.در صورت عدم دسترسي به اينترنت از سايت هاي ذخيره شده و نرم افزار دايره المعارف  يا كاوش در فضا استفاده مي شود.سپس يافته هاي بچه ها جمع بندي شده و مطالب آماده شده در ادامه ي پاورپوينت ارائه مي شود كه همان جمع بندي نهايي مطالب كلاس است.در پايان سوالات و اشكالات احتمالي را با هم بررسي ميكنيم. (25 دقيقه)

ارزشيابي پاياني

از بچه ها سوالاتي مانند دو سوال زير مي پرسم يا بازي سيارات را توسط نرم افزار اجرا مي كنم.

منظومه ي شمسي چگونه پديد آمد؟

سيارات داخلي و خارجي كدامند و مشخصات آنها چيست؟

تمرين وتكاليف:

هر كدام از گروه ها باتوجه به شرايط يكي از فعاليت هاي زير را براي جلسه ي بعد انجام مي دهند.

1-جمع آوري اطلاعاتي از رسانه ها(اينترنت-راديو-كتاب و...) در مورد خورشيد و اهميت آن در زندگي انسان.

2-درست كردن مدل منظومه ي شمسي به وسيله ي روزنامه ديواري و معرفي هر سياره در چند سطر( براي نصب در راه روي مدرسه).

 3-مصاحبه با اشخاص آگاه در مورد ديدگاه قرآن در باره ي پيدايش جهان

 به نظر شما انجام تك تك اين فعاليت ها در زمان پيشبيني شده امكان داره؟اونم با وضعيت كلاس كه هر لحظه با توجه به ارتباط دانش آموزان و دبير و شرايط كلاس هر لحظه تغير ميكنه.چطوري ما يك بربرنامه ي از پيش تعيين شده رو با شرايط متغيير كلاس منطبق كنيم؟اينا و خيلي سوالات ديگه من رو به اين نتيجه رسوند كه يه سناريوي اينجوري كه مورد تاييد سيستم آموزشي هست براي كلاس مناسب نيست.من براي حل مشكل برنامه ي كاري روزانه ي خودمو براي سناريو درنظر كرفتم.من هر شب  قبل از خواب يه مرور كوچولو رو كاراي امروزم دارم.بعد يه خورده راجع به فردا فكر ميكنم(يه سري كاراي برنامه ريزي شده دارم كه ياداوري ميشن و يه سري هم كارايي كه تو وقتاي بيكاري ميتونم انجام بدم)خلاصه شب يه دورنماي كلي لز وضعيت فردا دارم كه كمك ميكنه صبح با يه برنامه ي ذهني كارامو شروع كنم و معمولاً از وقتم تا حد امكان استفاده ميكنم.براي سناريو هم همين كارو ميكنم.هر روز كه از مدرسه ميام وضعيت موجود رو در چند جمله واسه خودم تشريح ميكنم.شب قبل از تدريس در همون كلاس يه مرور رو وضعيت كلاس و كارايي كه كردم و يا قراره انجام بدم،مي كنم بعد با توجه به مبحثي كه قراره تدريس كنم و وضعيت موجود در كلاس يه نقشه ي راه تو ذهنم تجسم ميكنم احياناًاگر كارام زياد شد تو يه برگه ي كوچولو مثل برگه ي نت برداري براي سخنراني تيتر هاي مهم رو مشخص ميكنم.اينطوري ميدونم كه يه سري چيزا هست كه حتماً تو كلاس مطرح مي كنم ولي براي بقيه ي مطالب با توجه به وضعيت كلاس كه توسط من و بچه ها درحال تغييرهستش در لحظه و با توجه به دور نمايي كه از تدريس اون جلسه  تو ذهنم دارم برنامه ميريزم.البته يه خورده ابتكار عمل لازم داره كه اتفاقات ساده و كوچولوي كلاس رو به عنوان يه نكته ي مثبت براي شروع ،ادامه و تغير مسير يادگيري استفاده كنيم.

+ نوشته شده در  بیست و چهارم دی 1389ساعت 9:1  توسط شعيب مصنفي  |